Excursie Dagje Spoorslag



in de jaren 50 en 60 stond de toenmalige directie der Nederlandse Spoorwegen met de rug tegen de muur. De eigen auto won, net als in veel andere landen, zeer rap terrein.. Ook het goederenvervoer kreeg flinke klappen, door het sluiten van de Nederlandse mijnen.. De NS

kon niet zomaar gaan snijden in de dienstverlening en lijnen sluiten, de ene voert de andere ten slotte aan.. Het moest rap anders, maar hoe..

 

In januari 1969 presenteerde de Nederlandse Spoorwegen "Spoorslag '75". Dit plan bestond uit 2 gedeelten: Spoorslag '70 en de plannen tot sanering en wederinpassing van het spoorwegstelsel in de verkeersbehoeften van het Nederlandse volk in de jaren 70 tot 75.. Het feit dat de NS op zo korte termijn zoveel kon veranderen binnen het bedrijf en de dienstverlening, is wellicht de reden dat "Spoorslag '70" meer is blijven hangen dan Spoor naar '75.. 

 

Maar wat veranderde er nou eigenlijk..?? Met dit plan kwam een sterk verbeterde dienst- regeling, werden nieuwe stations in gebruik genomen, beter afgestemd op het overig OV..

Maar misschien wel het meest herkenbare wat aanvang nam rond die tijd was de invoering van nieuwe kleuren van materieel. Het bleef niet bij de NS alleen. Ook tram en bus vormde als snel een geheel, daar de kleur ook door hen werd overgenomen.. De geboorte van het OV (streek) geel.. 

 

Op zaterdag 14 september, Open Monumentendag 2019, staat SP trips and events stil bij 50 jaar Spoorslag. We maken tijdens deze afwisselende excursie gebruik van alle soorten OV die destijds in de nieuwe livrei werden gestoken. We beginnen met de bekende gele streekbus, maken een rit met het eerste spoorwegmaterieel in deze kleur, NS mat '64 en laten ons rondrijden met (o.a.) een gele "Bolkop" in onze hoofdstad Amsterdam. Sit back and enjoy the ride!

We beginnen rond 09:00 vanaf R'dam

CS (busstation) met een rijtje gerestau- reerde gele streek bussen, waaronder DAF MB200 BBA 434, uit '87 en de WN 3681 uit '86. Bussen komen van Straatbeeldmuseum te Moerdijk, inmiddels een bekende naam..

 

Na Rotterdam is er eveneens gelegenheid tot instappen in Utrecht, waar rond 10:30 zal worden vertrokken aan de Jaarbeurs-zijde (uitstapperron C10, naast spoor 21).

Na Utrecht gaat het richting Amersfoort. Bij aankomst zal men zich weer even wanen in vroeger jaren, wanneer een geel/grijze NS diesellocomotief van de serie 2400 uit begin jaren 50 op het perron wordt gepasseerd

door de eveneens gele NS Plan V, nummer 904 uit begin jaren 70 van de Stichting Mat '64. Het treinstel zal kort voor onze rit een renovatie ondergaan en er zodoende weer piekfijn uitzien! 

 

Na Amersfoort gaat het via een aantrekkelijke route richting Amsterdam RAI. Hier wacht de EMA met o.a. de geel/grijze "Bolkopper" 602 uit '59 en de iets oudere grijze 586 uit '57 voor een flinke rit over het tramnet. Onderweg zal er de mogelijkheid worden geboden van voer- tuig te wisselen en organiseert men een foto

stop. 

 

De tramrit zal eindigen op het Amsterdamse Centraal Station. Prachtige gebouw stamt uit 1881/1889 en is gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School. Hier staat de 904 weer                                                                             klaar om ons via een historisch verantwoorde

route terug naar Amersfoort te brengen. Een-maal aangekomen is het na het maken van de juiste foto weer hoog tijd om zich te bege-

ven naar het busstation, alwaar de historische

bussen klaar staan u naar Utrecht CS (aan- komst rond 17:30/18:00) en Rotterdam CS (aankomst rond 19:30) terug te brengen. 

 

Tussen Utrecht en Rotterdam zal halt worden gehouden voor de avond maaltijd (exclusief). 

 

Om deel te kunnen nemen aan dit bijzondere initiatief, betaalt men 75,- Euro p.p.

 

Reserveer HIER uw plaatsen.

 

Dit is inclusief: aan en afvoer richting Amersfoort met historische streekbus vanaf R'dam en Utr, ritten met Mat '64 904, rit met museumtrams in Amsterdam, koffie/thee met iets lekkers tijdens rit met mat '64 tussen Amf en Adm, frisdrank op de terugweg. En wie weet, nog wel een verrassing..

 

Naast dit alles kunt u zich opgeven voor een simpele lunch, bestaande uit broodjes kaas/ham met iets te drinken (drinkyoghurt) a 6,50 p.p. U kunt deze apart boeken bij uw reservering op onze site. De catering wordt verzorgt door Railexperts.

Deze rit vindt enkel plaats bij voldoende belangstelling. Er is max plaats voor 90 personen.

Wij maken gebruik van historische voertuigen, bij technische problemen wordt uitgeweken naar ander materieel.